Te paard - Reisverslag uit Kharagauli, Georgië van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu Te paard - Reisverslag uit Kharagauli, Georgië van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu

Te paard

Door: Sjoerd

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

08 Oktober 2017 | Georgië, Kharagauli

Borjomi National Park vrijdag 6 en zaterdag 7 oktober

Rugzak, slaapzak, matje en proviand mee op reis. Met de trein van Kharangauli naar Serbaisi. Opgehaald door rangeer Jaba. Naar zijn huis in de bergen om de paarden te zadelen en bagage te verdelen.
Mijn eerste keer op een paard langer dan 1 uur (of 8 seconden op een rodeostier). Met zijn drieeen om 9.00 uur de bergen in. Een fantastische tocht. Van 500 naar 2200 meter klimmen. Hele stukken onbegaanbaar en het paard met de hand meegenomen. Door bossen, over gladde stenen, langs afgronden. Zo gaaf om dat te ervaren. Jaba en Shota zijn rangers en kennen het natuurgebied goed. Mooie uitzichtpunten, sporen ontdekken van wild, wildcamera's controleren. Onderweg andere rangers ontmoet en geluncht. Dat gebeurt daar met chacha.....Fantastische vergezichten op de hoge en lage Kaukasus. Langzaam maar zeker boven de boomgrens. Ondertussen wild gezien: berin met jong, zwijnen, edelherten, roofvogels.
Bij aankomst in een hut (zonder voorzieningen) hoorden wij het burlen van de edelherten. Wat gaaf om dit van zo dichtbij horen en te zien.

Paarden verzorgen en eten voorbereiden. Geen supra maar wel overheerlijke katchapuri, kruiden, water, worsten en kazen. De zon was al om 19.00 uur weg. Midden onder de stralende hemel kwam een oranje maan op. Zo groot en aanwezig. Mijn gedachten gingen terug naar 2 juli 2015.
Daarna volgden toast na toast na toast. Georgisch en een beetje Engels gaan best samen (geholpen door witte wijn). En het geburl om ons heen.
De nacht was koud, onder het vriespunt, en de zon was er weer vroeg bij. De rangers sliepen nog. Ik ben 300 meter gaan klimmen en had hele mooie uitzichten. Zie foto's.
Om 11.00 uur weer met volle bepakking naar het dal terug. Na een uur speurde Shota een grote beer. Wat een fantastisch gezicht was dat. In het dal over de rotsen liep een beer! De tocht naar beneden duurde tot 17.00 uur. Na aankomst had ik het gevoel dat alles tussen navel en enkels aan vervanging toe was. Totaal 50 km op een paard (of een deel er naast). Hengst Nisha (betekent witte bles).
Bij Jaba thuis nog een snelle koffie en toen met de jeep naar de trein. Jaba superblij gemaakt met slimme led-lampen met solarcel. Lekkere berghoning uit eigen bijenkast meegekregen. Om 20.00 uur weer terug in Kharangauli. Na 38 uur kon de kleding uit in ik onder de koude douche. Mijn ogen vallen om 21.15 uur vanzelf dicht......
Vandaag, zondag 8 oktober, een rustdag in de stralende zon.

• 08 Oktober 2017 - 11:13

Anneke:

Jee Sjoerd, kan het nog mooier? Wat zul jij genieten. Bedankt voor je prachtige verslag.

Annelies :

Wow Sjoerd, wat zie en maak jij veel mee, als avonturier. Fijn om er deelgenoot van te zijn.

• 08 Oktober 2017 - 12:33

Sorry

• 08 Oktober 2017 - 14:05

Ditteke:

Mooi om jouw avonturen op deze wijze een beetje mee te mogen belveven

• 08 Oktober 2017 - 17:59

Cees:

Wat een belevenissen, Sjoerd! En zo volop in de natuur, waar vind je dat deze dagen nog? Fijn dat we dat hier achter onze computers een beetje kunnen en mogen meebeleven. Geniet van je rustdag.

• 08 Oktober 2017 - 20:12

Annemarieke :

Wat gaaf joh. En de foto van de beren wil ik ook graag zien.

• 10 Oktober 2017 - 11:47

B:

Wouw man, das pas genieten in nog echte natuur!!

Tags: Te paard, Borjomi