Dagelijks werk - Reisverslag uit Kharagauli, Georgië van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu Dagelijks werk - Reisverslag uit Kharagauli, Georgië van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu

Dagelijks werk

Door: Sjoerd

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

12 Oktober 2017 | Georgië, Kharagauli

Kennisgemaakt met de sportschool in het dorp en even een rondje toestellen gedaan. Was wel nodig na al die lekkernijen tot nu toe. Ook dagelijks een rondje om het dorp (8 tot 10% hellingen) houdt het lijf een beetje soepel. Bij deze run merk ik ook dat er verkiezingen in aantocht zijn (regionale/lokale);veel posters, plakploegen en mensen langs de deuren. 21 oktober de grote dag.

Aan tafel gaan de gesprekken ook over politiek. Issue bij alle partijen is ‘werk en werkgelegenheid’. De werkloosheid is erg hoog. Mijn gastheer, Gela, heeft daar ook mee te maken. Zijn timmerwerkplaats met een productielijn van stoelen wordt dagelijks gebruikt. Een paar uur per dag mag ik ‘m helpen. De stoelen worden afgevoerd naar Tbilisi, daar worden ze door een tussenpersoon verkocht voor 20 lari (€ 7,00).
Wij kunnen het ons haast niet voorstellen.....gasbuizen boven de grond en langs alle huizen. Meters aan de openbare weg per woning. Datzelfde geldt voor de elektriciteit. Op straat per huishouden een meter. Oja, de elektriciteit valt een aantal keren per dag uit. Daar is iedereen aan gewend, lijkt het.
De 3 kalveren zijn allemaal (heelhuids) weer teruggevonden en staan op stal. Een hele geruststelling voor gastvrouw Sofo!
Vandaag een kennismaking met een koeienvrouw. Ik liep in het dal om de koeien op te halen. Ver boven mij hoorde ik een vrouwenstem die mij toeschreeuwde - ongeveer 3 x het volume van de Amsterdamse alt naast mij:-). Zij schalde door het dal en daar kwam geen einde aan. Ik had geen flauw idee wat zij mij wilde vertellen. En weet het nog steeds niet. Na een half uur kwamen we bij elkaar.... ik heb haar in het Fries iets aardigs gezegd en mijzelf voorgesteld “Gamarjoba, me var Shurdi”. Ze ontdooide en bedaarde direct. Een selfy met deze Georgische Aili zou kunnen leiden tot eeuwige vriendschap. Uiteindelijke hebben we ‘mijn’ 4 koeien en 3 kalveren en haar ene koe veilig het dorp ingeloodst. Bij het “Nakhvamdis Aili” kwam er nog een bulderende lach....(ik zei alleen maar ‘tot ziens’).
Vanavond op tijd mijn mandje in. Morgenvroeg, samen met Ana, vertrek met de bus naar Kutaisi.

• 13 Oktober 2017 - 00:35

Peter Van Strijen:

Toch wel echt een boerenzoon.

• 13 Oktober 2017 - 09:56

Ria Flemming:

Ha Sjoerd , leuk om je op deze manier te kunnen volgen. Wat beleef je veel en wat is het daar mooi.
    Lieve groetjes. Ria