Een dag met Ana in Kutaisi - Reisverslag uit Kharagauli, Georgië van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu Een dag met Ana in Kutaisi - Reisverslag uit Kharagauli, Georgië van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu

Een dag met Ana in Kutaisi

Door: Sjoerd

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

16 Oktober 2017 | Georgië, Kharagauli

Op tijd mijn mandje in dacht ik donderdagavond......Nou daar kwam niks van. Of ik mee ging naar een diner nextdoor. Daar werd een supra gehouden met 20 gasten (de mannen vierden hun vriendschap). Ook mijn gastgezin was daarbij uitgenodigd en Gela was tameda. De ene toast na de andere. Wijn, chacha en cognac. Oja, en 16 verschillende gerechten. Overheerlijk!!
Vrijdagmorgen op tijd in de bus naar Kutaisi. Het werd een rit met de gevaarlijkste buschauffeur van Georgie. Nee, dat lag echt niet aan mijn avond ervoor:-(
Hard rijden, maling aan verkeersregels, tierend achter het stuur, stoppen midden op de doorgaande weg om passagiers op te pikken. Overal inhalen zonder in je spiegels te kijken. Ana kende de chauffeur en zat ook 2 uur gespannen in een stoel met de ogen dicht. Blij waren we toen we om 9:00 uur in Kutaisi aankwamen. Een rit van € 1,40 pp.......
Daar besloten om een taxi te nemen voor de hele dag (en dat voor slechts € 17,—). Eerst naar het parlementsgebouw. Fraaie architectuur; gebouwd in de tijd van Saakasjvili. Veel glas dus:-)
Daarna naar Sataplia. Een soort Jurassic Park en dan een gangenstelsel onder de grond met prachtige stalagmieten etc. Ook een dino afdruk van miljoenenjaren oud.
We bezochten de oude Bagrati Cathedral (11e eeuw). Zie foto’s. En een wandeling door de Botanical Garden mocht ook niet ontbreken. Het Gelati klooster en het nabijgelegen Motsameta klooster (10e Eeuw) maakten diepe indruk.
Tot slot door de drukke stad naar het centrum voor een bezoek aan de grootste overdekte bazaar van Georgie (20 x Beverwijk).
Met de bus weer 2 uur rijden naar Kharagauli. We treffen het weer: dezelfde chauffeur. Oja, en de bussen zijn niet te vergelijken met ‘onze’ bussen in NL. Busjes voor max 16 personen. Bijna alle passagiers met weekendboodschappen en levende have:-). Een mooie, drukke dag met een hoog toeristisch gehalte. Ana was een goede gids!

• 16 Oktober 2017 - 11:11

Anneke:

Ik geniet van je reisverslagen. Prachtig Sjoerd, het is je zo gegund deze schitterende reis.

• 16 Oktober 2017 - 16:55

Cees:

Leuk Sjoerd, wat een ervaringen weer! En dat allemaal onder een stralend blauwe lucht. Overigens is het hier in Nederland ook ruim 20 graden.