Met muziek de berg op - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu Met muziek de berg op - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu

Met muziek de berg op

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

12 Januari 2020 | Tanzania, Arusha

6:30 uur opstaan. Voorzichtig wordt er aan de tent getikt. Gevraagd of we goed hebben geslapen en hoe we de thee willen hebben. Droom ik? Daarna een teiltje met warm water om mij te wassen. Waar maak je dat mee?

Duffel weer inpakken, ontbijten met de groep (pap, pannenkoeken, brood, veel fruit en.......thee. Om 8:45 uur vertrekt onze caravan (ruim 100 personen), op weg naar Shira cave Camp 2. Ik heb diep respect voor de porters die tenten, stoeltjes, de keuken, toiletten, voedsel, water etc voor ons naar het volgende kamp sjouwen. 27 kg op hoofd/in de nek/op de rug. Mijn rugzak weegt maar 10 kg. Het is een dag met alleen maar stijgen, klauteren en proberen je balans te bewaren. Onderweg wordt veel gezongen. De Lion King liederen klinken alom in het Nederlands en het Engels. We maken een tussenstop op 3000 meter en krijgen een overheerlijke komkommersoep. De boomgrens zijn we inmiddels gepasseerd. We wandelen verder tussen de struiken, mossen en grote keien en lopen nu ‘boven de wolken’. Prachtige uitzichten. Gidsen komen onderweg vaak vragen hoe het met je gaat en kijken je daarbij recht in de ogen. Denk aan je 3 liter water....... Even na 15:00 uur aankomst in de regen in Shira cave Camp 2 op 3750 meter hoogte. Inmiddels met rituele thee en popcorn. Epafras is mijn persoonlijke verzorger en komt mij 200 meter voor aankomst al tegemoet gelopen. Neemt de poles en de rugzak af en sjouwt deze naar het tentje van mij en mijn slapie Ruud. De persoonlijke duffels met 15 kg bagage staan inmiddels in het tentje. Wat een luxe. Na het avondeten en de briefing volgt het saturatie'spel'. Bij mij is deze gezakt van 94 naar 86 (= zuurstofpercentage in mijn bloed). Nog even lezen in het boek van Frits Spits (Alles lijkt zoals het was) en ik val in een diepe slaap om 20:30 uur. Diamox zorgt voor mijn blaas:-)

• 18 Januari 2020 - 17:00

Willianne:

Bijzonder om met zo'n grote groep deze machtige berg (zingend) te beklimmen. Ik zie hem zo nog voor me, de witte top in het verder bijna platte land. Hoor (lees) graag je verhalen! Liefs xx