Adembenemend - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu Adembenemend - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu

Adembenemend

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

19 Januari 2020 | Tanzania, Arusha

Wakker worden en dan een enorme rotsformatie zien waarlangs de tocht moet worden voortgezet. Een megaklim op de Barranco Wall. Klimmen op handen en voeten en vooral omhoog kijken. Over een richel lopen en de rots omarmen. Dat was heftig.

De klauterpartij duurde 7 uur en ik was gesloopt. Slapen op 4000 meter hoogte. Ik begon last te krijgen van het lage zuurstofgehalte in de lucht. Veel hoesten en onrustig slapen.

De volgende dag (15 januari) klimmen we verder naar Barafu Camp op 4650 meter hoogte. We wandelen/klauteren via de oostkant van de berg. Een woestijnachtige omgeving. Dan nog even een acclamatisatieloopje naar Kosovo Camp en weer terug.

We krijgen - na het avondeten en het saturatiespel - tijd om te slapen tot 23:00 uur. .......... Ik doe geen oog dicht en moet veel hoesten.

Woensdagavond om 24:00 uur staan we in een georganiseerde rij klaar voor vertrek naar de top (Uhuro Peak op 5895 m). Het is aardedonker en we lopen met hoofdlampjes op. Om de 2 deelnemers een gids. De gidsen communiceren in het Swahili over onze vorderingen en het individuele klimgedrag. Bij de eerste stop - rond 01:30 uur - moet ik op de grond gaan liggen en worden mijn longen beklopt. De expeditieleiding was bang dat er vocht in/achter mijn longen zat. Dat viel mee...........maar vanaf dat moment werd mijn rugzak afgenomen en kreeg ik een persoonlijke gids. Om het kwartier warme thee drinken en iets eten. Wat een tocht en wat een fantastisch uitzicht bij zonsopkomst om 6:00 uur. Mijn ademhaling ging moeilijk (alsof ik door een rietje ademde). Om 6:30 uur kom ik aan bij Stella Point op 5756 meter. Uitgeput door hoest en droge lucht en te weinig zuurstof. Ik besluit te stoppen (en dat viel niet mee). Nog wel 100 meter geprobeerd te lopen richting Uluru Peak maar ik viel om. In mijn hoofd hoorde ik Dieuwke zeggen “Sjoerd, Stella Point is misschien wel jouw hoogtepunt......

Er worden foto’s gemaakt van mijn hoogtepunt; samen met de gids. De vlag van Georgie en van koor Merani komen uit de rugzak en worden op deze hoogte vereeuwigd. Ik ben blij en opgelucht. De 2 gidsen Happiness en Poe (mijn engeltjes) begeleiden mij naar Barafu Camp. Glijden over een puinpad naar beneden. Om 10:00 uur ben ik weer terug in Barafu Camp. Slapen lukt niet en alle inspanningen doen pijn. De andere deelnemers komen inmiddels ook terug van hun beklimming (17 hebben Uhuru Peak gehaald). We eten wat en moeten dan 5 uur dalen naar Millenium Camp. De zwaarste afdaling die ik heb meegemaakt. Even gedacht om een evacuatieverzoek te doen. Uiteindelijk kom ik uitgeput aan. Die nacht veel gehoest en weinig geslapen. De volgende ochtend in overleg met de expeditieleiding besloten een antibioticumkuur te nemen. Ik moest wel eerder vertrekken dan de rest (ivm mijn trage tempo). De afscheidsceremonie heb ik helaas gemist. In 7 uur daal ik af naar Mweka Gate. Met hulp van Ricardo en Justin. Het pad slingert door het prachtige tropisch regenwoud. Ik krijg weer meer lucht en energie. Rond de middag kom ik aan bij de Gate op 1980 meter. Blij dat ik weer kan ademhalen. In de bus naar de lodge in Arusha. Daar volgt een feestdiner en een eerste biertje na een week. Het hoesten neemt nog niet af. Gelukkig wel rust en tijd om te lezen en bij te komen.

Vanaf 19 januari nog een paar dagen rondtoeren door het gebied met 4 andere teamleden en in de loop van de week weer naar huis. Ik kijk terug op een fantastisch avontuur op het dak van Afrika. Maar ook een grens waar ik tegenaan ben gelopen.

Dank jullie wel voor het volgen en stimuleren.


  • 19 Januari 2020 - 19:18

    Annelies:

    Top Sjoerd, wat een prestatie.

  • 19 Januari 2020 - 20:53

    Syta:

    Wat een intensieve tocht en wat bijzonder dat je dit hebt bereikt! Gefeliciteerd Sjoerd! Geniet van wat nog komt

  • 19 Januari 2020 - 20:58

    Anneke R. :

    Geweldig, knap en iets om trots op te zijn.... Goede reis terug

  • 19 Januari 2020 - 21:22

    Bas:

    Gefeliciteerd gozer

  • 19 Januari 2020 - 22:22

    Frida Van Strijen :

    Lieve Sjoerd.
    Goed gedaan!!
    Nu gaan genieten van de gamedrives.
    Liefs Frida

  • 20 Januari 2020 - 08:53

    Luc Soutaer:

    Beste Sjoerd, topper.
    Wereldklasse, wat een inspanning, een prachtige prestatie.
    Geniet van je mini Safari.
    Grtjs Luc & Brigitte.

  • 20 Januari 2020 - 10:28

    Herma Nap:

    Ik ben superde super trots op je!
    Whauw, wat een prestatie heb je geleverd!
    Geniet nog van de laatste dagen en kom veilig thuis!
    Lieve groet,
    Herma

  • 20 Januari 2020 - 15:50

    Maarten:

    Knap gedaan en moedig om te durven besluiten dat de top net even te ver was.
    Geniet nog een paar dagen en een goede thuisreis. Maarten

  • 20 Januari 2020 - 17:28

    Soraya :

    Wow Sjoerd wat een heftig verhaal. Ik kreeg er tranen van in mijn ogen. Aan één kant vind ik het spijtig voor jou dat je de absolute top die je hoor ogen had niet hebt gehaald omdat jíj́ dat heel graag wilde. Tegelijkertijd ben ik ontzettend blij en opgelucht om te lezen dat je de beslissing hebt genomen het bij jouw persoonlijke hoog(s)tepunt te houden en dit te omarmen. Wat een topprestatie heb je geleverd! Met overwinningen op allerlei niveaus. Wat zal jij trots op jezelf zijn zeg. Geniet nu fijn van de ontspanning en ontlading in de mooie natuur. Veel liefs en tot snel. X l

  • 20 Januari 2020 - 20:17

    Marty:

    Wat een geweldige prestatie Sjoerd, gefeliciteerd!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Arusha

Sjoerd

Actief sinds 11 Sept. 2017
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 21605

Voorgaande reizen:

12 Juli 2021 - 22 Juli 2021

Samen naar Finisterre

10 Juni 2021 - 10 Juni 2021

Kamperen met kinderen/kleinkinderen

11 Juli 2020 - 30 Juli 2020

2020: Op reis in eigen land

09 Januari 2020 - 22 Januari 2020

Naar het dak van Afrika

29 Augustus 2019 - 10 Oktober 2019

Camino in Spanje

16 Juli 2019 - 06 Augustus 2019

Samen op pad in Noorwegen

30 Mei 2018 - 07 Juli 2018

Onderweg in Frankrijk

16 Februari 2018 - 05 Maart 2018

Terug in Georgiē

30 September 2017 - 11 November 2017

Loslaten

Landen bezocht: