Geheime grot? - Reisverslag uit Kharagauli, Georgië van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu Geheime grot? - Reisverslag uit Kharagauli, Georgië van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu

Geheime grot?

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

28 Februari 2018 | Georgië, Kharagauli

NL haalt de schaatsen uit het vet en ik zit in de stralende zon bij 18 graden. Georgie, een land van uitersten, ook in temperatuur dus. Een paar dagen bijkomen van het avontuur op 2000 meter in de sneeuw. Tijd om te schrijven, lezen, liedteksten in te prenten, muziek maken, Spaanse les, gezellig eten, vee verzorgen en huishouden. Kortom, ik vermaak mij goed.

Ook de voorbereiding van een schooldag (donderdag) met Engelse les in 5 klassen. En in de middag een presentatie voor 20 studenten van mijn verblijf in het dorp. Ook in het Engels. Of ik iets wil vertellen en laten zien van de natuur in NL. (Hebben wij natuur? De Waddenzee in ieder geval:-) Samen met Giorgi, de voorlichtingsfunktionaris van het National Park, vandaag onze presentaties afgestemd. Gelukkig zijn er leuke filmpjes op YouTube en heb ik eigen videomateriaal. Vanmorgen met gastheer Gela en zoon Shota een geheime grot bezocht. 6 km buiten het dorp op 900 meter hoogte. Een flinke klim in de warme zon. Onderweg kunnen spotten: vossen en een arend! De geheime grot “Deviskhvreli Grotto” heeft restanten uit de upper paleolithic cultuur (ongeveer 40.000 jaar geleden). Volgens Gela ben ik de eerste Nederlander die deze grot bezoekt. 40 meter diep de rotsen in. Koud en vol met vleermuizen. Er wordt geen registratie van bezoekers bijgehouden:-)

Ook een canyon bezocht met een oud fort uit de middeleeuwen. 10 jaar geleden besloot het gemeentebestuur van het dorp om hier maar het lokale vuil te storten. Tja........

Vrijdag vertrek ik naar Tbilisi. Wordt vervolgd!

• 28 Februari 2018 - 16:52

Frida:

Hoi Sjoerd,
    Het is weer een reis van uitersten. Fijn dat je zo geniet en dat je als gast zo'n warm onthaal krijgt. Leuk morgen de lessen en presentaties.
    We horen straks graag je verhalen.
    Liefs Frida

• 01 Maart 2018 - 19:35

Liek:

Heerlijk genieten.. Van je verhalen, je enthousiasme en je energie!!!
    Even een 'medische' opmerking... Iets met rabies en vleermuizen?? Pas je SVP op!!!
    Veel succes en plezier morgen op school,

Veel liefs je dochter

• 02 Maart 2018 - 09:50

Ivo:

Weer mooie avonturen Sjoerd...