Laatste loodjes..... - Reisverslag uit Sauveterre-de-Béarn, Frankrijk van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu Laatste loodjes..... - Reisverslag uit Sauveterre-de-Béarn, Frankrijk van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu

Laatste loodjes.....

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

03 Juli 2018 | Frankrijk, Sauveterre-de-Béarn

Zondag 1 juli, nog 5 dagen te gaan. Ik weet dat de laatste loodjes zwaar zijn/worden. De overgang naar bergachtig gebied wordt merkbaar. Vandaag een lange wandeling voor de boeg naar de stad Hagetmau. Na ruim 40 km in de felle zon (37 graden) komen we aan. Een stad met veel lawaai en herrie. Er is een motorshow aan de gang in het centrum. Pelgrims moeten door het centrum naar het zwembad voor de sleutel van de herberg (een voormalige brandweerkazerne). Ook de administratie en de betaling moet aan de balie van la piscine worden afgehandeld (waar kom je vandaan, waar ga je naar toe, man/vrouw, leeftijd etc). Daarna nog 2 km in de hitte naar de herberg strompelen. Douchen, korte slaap, wassen, drogen en het dorp in voor een warme maaltijd. De pizzeria is het enige restaurant dat open is. Zondag 1 juli: een bijzondere dag, te warm en teveel kilometers. ‘S Nachts veel onweer en weerlicht.

Maandag vertrekken we (3 NL, 1 Belg, 1 Japanse, 1 Fransman) al vroeg naar Orthez. Halverwege de dag besluiten Luc en ik een ‘menu du jour’ te nemen in een dorpje. Daarna kunnen we er weer tegen, wandelen verder en eindigen we in een fraaie stad in een oude vestigingstoren! In de loop van de middag heb ik in de verte de contouren van de Pyreneeën gezien! Het eindpunt komt opeens heel dichtbij. In de avond met elkaar gekeken (op mijn ipad en de iPhone als hotspot) naar de wedstrijd Japan-België.

Dinsdag 3 juli (mijn 34 ste wandeldag) wandelen we naar Sauveterre-de-Bearn en Osserain. Lekkere wandeltemperatuur (28 graden) maar wel veel stijgingen en gladde bospaden. Rond 10 uur ‘staande’ gehouden door Joseph. een 85-jarige Fransman die koffie aanbiedt. Ook moet ik zijn huis zien en ganzen en eenden. Hij laat ook alle ansichtkaarten zien die hij van pelgrims heeft ontvangen na afloop van de Camino. Oh, zit dat zo...... Ik snap ‘m.

Ook vandaag weer kerken bezocht. Meestal kerkjes uit de 10e t/m 13e eeuw.

Ook de grens gepasseerd van Frans Baskenland.

Het eind van mijn wandelreis komt in zicht. Nog 2 dagen met in totaal 48 kilometer. Morgen in Ostabat. Reserveren is noodzakelijk omdat in deze stad 3 pelgrimswegen samenkomen. We gaan het merken. We = 3 NL en 1 Belg. Een gezellig viertal. We zien elkaar bij het ontbijt, de start en aan het einde van de dag. De kilometers maken we afzonderlijk!

• 04 Juli 2018 - 11:53

Soraya:

Wow, wat een held ben je toch Sjoerd! Veel succes deze laatste (twee) dagen en dank voor het (vanaf de bank) mogen meegenieten van de prachtige foto’s en verhalen. Nog even en dan weer veilig thuis buurman. Liefs van #6