Pelgrimeren is bidden met je voeten..... - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu Pelgrimeren is bidden met je voeten..... - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu

Pelgrimeren is bidden met je voeten.....

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

06 Juli 2018 | Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

Donderdagmiddag, 5 juli, binnenkomst in Saint Jean Pied de Port. Door de deur/poort naar binnen gewandeld. De enige dag van de 36 wandeldagen met een regenbui van 4 uur. Honderden, duizenden pelgrims in deze eeuwenoude stad. 15 pelgrimswegen komen hier samen. Veel wandelaars en een enkele fietser komen met de trein om hiervandaan te vertrekken naar Spanje. Een bonte internationale groep mensen. Na een paar uur onderdompeling in het stadje, voelt het een beetje als Volendam/Scheveningen/Giethoorn. Overal winkeltjes, eethuisjes, uitstallingen etc.

Mijn reis zit er op. Een tussenstop of een eindpunt? Het was een mooie maar ook lange en pittige weg om te gaan. Veel kunnen mijmeren, zingen, praten, nadenken, lachen, huilen, stil zijn, genieten van natuur en opgaan in de omgeving. Nog nooit zoveel kerkjes bezocht en kaarsjes aangestoken. Ubi caritas et amor, Ubi caritas, Deus ibi est. 

Pelgrimeren is ‘bidden met je voeten’, stond in een credential geschreven. Nou, mijn voeten hebben tussen 31 mei en 7 juli 1.459.570 stappen gezet. Een flink gebed dus……

Wat heeft de wandeling mij gebracht/geleerd? Het heerlijke gevoel van ‘onderweg’ te zijn. Mensen ontmoeten, praten en vooral luisteren. Boeiende gesprekken met onverwachte invalshoeken, met ontwikkelde mensen en ingewikkelde mensen. Vrienden gemaakt en reizigers verloren. 

Veel kunnen terugblikken op de afgelopen jaren. Met de cadans kwamen zoveel herinneringen boven. Soms bevond ik mij ‘in the middle of nowhere’ en soms vond ik mijzelf terug in ‘the middle of nowhere’. Deze wandeling toch een ‘rite de passage’? Ik denk het wel.

Elke dag 15 kilo bagage op mijn rug. Ik vergroei met mijn rugzak. 36 wandeldagen en slapen in 36 verschillende bedden (alleen). Een credential vol met prachtige stempels als herinnering.

Wat ga ik missen? De geur van lindebloesem, het zingen van de zwaluwen (altijd vliegend en in beweging), het gezang van de krekels, de zon, de mensen, de tranen en het gelach.

(Wat zal ik niet missen? De muggen en de dazen, wandelaars die alleen maar bezig lijken te zijn met hun blog en de reacties daarop….).

Ik ga door met ‘proeven van de wereld’. De smaak te pakken!

Volgend jaar de camino in Spanje vanaf de plek waar ik nu ben gestopt. Mijn wandelstok heb ik al vast achtergelaten in Herberg Beilari in Saint Jean Pied de Port.

Morgenavond weer terug in NL. Daar wachten Marjolein, Sytse, Mieke, Fedde, Annelieke, Tom en Hugo en alle familie en vrienden. 

Familie en vrienden: dank aan jullie die mij hebben gevolgd en hebben gereageerd (op welke manier en welk medium dan ook)!


  • 06 Juli 2018 - 19:26

    Anneke:

    Welkom thuis, Pelgrim en sterkte op deze zaterdag. Rust uit in de armen van je geliefden en tot gauw ziens.
    Knuf, Anneke

  • 06 Juli 2018 - 22:29

    Wil Ba,ker:

    Geweldig lieve Sjoerd,
    gefeliciteerd met je aankomst in Saint Jean Pied de Port.WIj zijn er een paar geleden okk geweest met de auto.
    Kennen het dus heel goed.
    Wat een doorzettingsvermogen.
    Natuurlijk ga je het volge d jaar afmaken.
    Goede terugreis...
    Tot ziens.... wanneer?
    liefs
    Wil

  • 07 Juli 2018 - 18:41

    Cecile :

    Sjoerd,

    Wat een geweldige prestatie Echt iets voor jou en ik weet het zeker dat er nog een vervolg komt. Jou kennende. Ik heb genoten van je verhalen. Dank je.
    Goede terugreis en thuiskomst.

    Gr Cecile

  • 11 Juli 2018 - 16:03

    Bas:

    Moeten we maar weer eens een biertje doen en bijpraten!

  • 11 Juli 2018 - 16:08

    Anneke:

    Genoten van je verhalen. Wat een prestatie.

  • 11 Juli 2018 - 17:17

    Ria:

    Wat een belevenis Sjoerd......prachtig beschreven.

    Liefs
    Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjoerd

Actief sinds 11 Sept. 2017
Verslag gelezen: 1033
Totaal aantal bezoekers 21432

Voorgaande reizen:

12 Juli 2021 - 22 Juli 2021

Samen naar Finisterre

10 Juni 2021 - 10 Juni 2021

Kamperen met kinderen/kleinkinderen

11 Juli 2020 - 30 Juli 2020

2020: Op reis in eigen land

09 Januari 2020 - 22 Januari 2020

Naar het dak van Afrika

29 Augustus 2019 - 10 Oktober 2019

Camino in Spanje

16 Juli 2019 - 06 Augustus 2019

Samen op pad in Noorwegen

30 Mei 2018 - 07 Juli 2018

Onderweg in Frankrijk

16 Februari 2018 - 05 Maart 2018

Terug in Georgiē

30 September 2017 - 11 November 2017

Loslaten

Landen bezocht: