Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu

Santiago de Compostela

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

28 September 2019 | Spanje, Santiago de Compostella

Mijn laatste blog van de Camino in Spanje. Vrijdag een dag in de regen van Arzua naar Pedrouzo. Voor het eerst zie ik - ondanks de caminodrukte - 3 reeën. In de namiddag heerlijk gegeten (pulpo=inktvis). ‘s Avonds een pelgrimsmis in een kleine kerk. Intiem en inmiddels ben ik bekend met de rituelen. Op tijd mijn stapelbedje in. Toch wordt zaterdagmorgen om 5:00 uur lawaai gemaakt en gaat het licht hier en daar aan...... Als ik dan toch wakker ben, dan wil ik ook wel lopen (na 2 bekertjes yoghurt) om 5:30 uur. 2 uur door donkere Eucalyptusbossen. Na een paar koffiestops bereik ik Santiago. De mist trekt op en de zon komt tevoorschijn. Wat een prachtig uitzicht. Een emotievolle binnenkomst op het grote plein voor de Cathedral om 10:30 uur. Ik kan het nog niet beschrijven wat er dan door mij heen gaat (dat komt nog wel).

Contact met vrienden die ik in de afgelopen 30 dagen ben tegengekomen. Hartverwarmend.

Op het Pelgrimskantoor krijg ik nummer 1068. Dat betekent 6 uur wachten op mijn officiële compostela. Gelukkig via een QR kan ik updaten of ik al aan de beurt ben. Ook de Huiskamer der Lage Landen bezocht. Nederlandse (en Vlaamse) vrijwilligers ontvangen daar pelgrims en laten daar hun verhaal doen. Welkom thuis met Senseo:-)

Terug op het plein voor de Cathedral is het volop genieten. Om 14:30 uur ontmoet ik Hiroaki uit Japan (we hebben een afspraak gemaakt). Een emotioneel weerzien met deze man die ik 2 september voor het laatst heb gezien en gesproken (samen met Ronald). We hebben elkaar veel te vertellen. Hij nodigt mij uit om samen een rondje berg Fuyi te wandelen of de 88-tempels-route. Toch maar ‘s over praten met Ronald:-)

Om 17:30 uur kan ik mijn Compostela ophalen en ook een certificaat van de gewandelde afstand in de afgelopen jaren.

Dan op weg naar mijn laatste overnachtingsadres het Seminario Menor. 2 nachten in een 1–persoonskamer. Er verblijven nog zo’n 200 pelgrims. Het avondeten is een gezellige boel.

Nou, mijn pelgrimstocht zit er op. Morgen pelgrimsmis bijwonen, vrienden ontmoeten die dan binnenkomen. En nog een nachtje in het Seminarie. Dan volgende week richting Nederland. De overgang zal niet meevallen.

Ik dank jullie allemaal voor het volgen en stimuleren van mijn wandeling door Spanje.

Bijzondere dank aan Marjolein, Annelieke&Tom&Hugo, Sytse&Mieke&Fedde, familie van Strijen, familie Bakker, vrienden, cantorij Heemstede, trainers van de AVH, Anjo (Fysio), Bianca (gesprekken en massages), buren van de IJsselaan, Susanna (Mundo Hispanico), Nicolette (pedicure) en bovenal mijn voeten. In 2020 of 2021 (heilig jaar) hoop ik naar Finisterre/Muxia te gaan.

Het is mooi geweest.


  • 28 September 2019 - 22:01

    Anneke:

    Jij kanjer, geweldig!!!!!! Je mag trots zijn op jezelf en ik wens je een hele rustige terugreis toe!!!! Knuf, Anneke

  • 29 September 2019 - 08:23

    Cecile:

    Gefeliciteerd met het halen van dit resultaat. Petje af! En het was boeiend om je via deze blog te volgen! Groet Cecile

  • 29 September 2019 - 08:30

    Maarten:

    Dank voor je reisverslagen, mooi om je zo te kunnen volgen. Maarten

  • 29 September 2019 - 09:22

    Pieter:

    Dank Sjoerd! Voor het delen van je ervaringen.... Heel veel goeds gewenst, nu dit erop zit! Zie je graag terug. Zal lastig zijn om weer 'in het gewone pad' te gaan. Goede vlucht ;-)
    Pieter

  • 29 September 2019 - 09:36

    Marty:

    Wat een prestatie Sjoerd! Geweldige ervaring! Dank voor t delen! Groet Marty.

  • 29 September 2019 - 12:06

    Bas:

    Beste Sjoerd, geniet nog even van de afsluiting van je interessante reis. Het landen zal in al zijn betekenissen nog wel een ‘dingetje’ zijn denk ik. Goede terugreis!

  • 29 September 2019 - 16:09

    Philie:

    Geweldig Sjoerd, you did it. Hoewel ik niet verwacht had dat je het niet zou halen.
    Maar heel erg leuk de inkijkjes te lezen, die je ons in je verhalen hebt gegeven.
    Ik hoor graag nog een keer een live verslag, maar dan kunnen we beter geen al te zware kost op de bestuur agenda zetten. Het zal niet meevallen afscheid te moeten nemen, van de tocht, je vrienden en de missen.
    Hartelijke groet, Philie

  • 29 September 2019 - 19:47

    Annelies:

    Dank je wel voor het delen van al je reisverhalen. Goede reis terug en tot ziens.

  • 30 September 2019 - 09:27

    Wabe:

    Geweldig Sjoerd, het laatste deel minder ingetogen door de vele medepelgrims wellicht. Fijn dat je er (eindelijk) bent. Vele ervaringen rijker. Tot ziens in Heemstede

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjoerd

Actief sinds 11 Sept. 2017
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 21645

Voorgaande reizen:

12 Juli 2021 - 22 Juli 2021

Samen naar Finisterre

10 Juni 2021 - 10 Juni 2021

Kamperen met kinderen/kleinkinderen

11 Juli 2020 - 30 Juli 2020

2020: Op reis in eigen land

09 Januari 2020 - 22 Januari 2020

Naar het dak van Afrika

29 Augustus 2019 - 10 Oktober 2019

Camino in Spanje

16 Juli 2019 - 06 Augustus 2019

Samen op pad in Noorwegen

30 Mei 2018 - 07 Juli 2018

Onderweg in Frankrijk

16 Februari 2018 - 05 Maart 2018

Terug in Georgiē

30 September 2017 - 11 November 2017

Loslaten

Landen bezocht: