Drukte - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu Drukte - Reisverslag uit Villafranca del Bierzo, Spanje van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu

Drukte

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

21 September 2019 | Spanje, Villafranca del Bierzo

Vrijdag 20 september in het donker een klim naar Cruz de Ferro. Een houten staak met daarop een kruis en een daaromheen een grote berg steentjes. Iedereen kan daar een steentje achterlaten en gedachten. Ik kom boven en zie een grote menigte die zonsopkomst afwacht. Het lijkt een beetje op de wachtrij die ik aantrof na 4 1/2 uur klimmen naar de TrollTonga in Noorwegen. Een wachtrij van anderhalf uur:-)

Toch is het kruis een indrukwekkend monument dat al eeuwen pelgrims trekt (en steentjes). Ik probeer mij af te zonderen en een gebed van Augustinus hardop te lezen. Daarna laat ik een steentje van Dieuwke achter.

Ik vervolg met een klim naar 1517 meter en daarna een 3 uur durende afdaling over veldpaden met veel stenen. Een pad waar ook nog eens 15 Koreanen luidkeels pratend voorbij gaan. GrGrGr

Aan het einde van de middag bereik ik Pontaferrada. Na 2 x ‘completo’ heb ik een bed in de albergue municipal. Op advies van andere pelgrims zoek ik al vast een slaapplek voor zondag. Het wordt steeds drukker de komende weken.

In de middag een loopje naar de binnenstad. Een flinke regenbui belemmert het zicht even.

Bijzonder is het bezoek aan een mis (met een processie) die is opgedragen aan Bernadotte Soubirou. Om 21:00 uur in de kapel van de herberg deelgenomen aan een gesprek met 20 andere pelgrims (8 nationaliteiten). Terwijl wij de kaars aan elkaar doorgaven, mochten we reageren op de vragen ‘wat brengt de camino jou?’ en ‘wat breng jij de camino?’ Boeiend en emotioneel om dit van elkaar te horen.

Zaterdag 21 september vroeg lopen naar Villafranca del Bierzo. De omgeving en de natuur veranderen. De druivenoogst is in volle gang. Overal drukte met plukkers, tractortjes, autootjes met aanhangwagens. Rond 13:00 uur loop ik in de regen het stadje binnen. Die regen houdt niet meer op......In de albergue maar direct begonnen met het zoeken naar een slaapplek op zondag. Dat lukt na 1 1/2 uur. Ik moet er wel 10 km verder voor lopen. Pfpfpf. Dat wordt een pittige dag met 36 km. Gelukkig zijn er nog maar minder dan 200 km te gaan. Nog even het stadje in voor een pizza en een glas wijn. Zonder vino, geen camino:-)


  • 21 September 2019 - 19:57

    Maarten:

    Mooi
    Ontroerend gebed van Augustinus. Mooie tocht verder!

  • 21 September 2019 - 22:41

    Marjolein:

    De tekst v Augustinus ..daar hield mijn vader zo van.. en hebben we gebruikt bij zijn overlijden

  • 21 September 2019 - 22:42

    Ditteke:

    Wat een bijzonder en mooi gebed.

  • 22 September 2019 - 11:34

    Bas:

    Dat was geen buitje maar een zondvloed.
    Ik krijg een beetje de indruk dat het wel heel erg druk gaat worden.
    Dat lijkt mij voor de beleving niet bevorderlijk. In ieder geval vervelend voor het vinden van een slaapplaats. Hou vol en blijf bovenal genieten!

  • 22 September 2019 - 17:09

    Lieneke:

    Proost Sjoerd! (nu tijd voor vino ? )
    Heb als een Verkade Album alles van je achter elkaar gelezen en bekeken.Wat een tocht - je komt denk ik nog weer rijker thuis...Fijn dat je zoveel deelt. (Augustinus bewaar ik)
    Alle goeds voor de komende kilometers.

  • 22 September 2019 - 19:57

    Marjolein :

    Ha, je Augustinus-tekst komt idd via mijn vader ..! Het hing ingelijst in de huiskamer en tijdens zijn laatste maanden kon hij het vanuit bed zien..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjoerd

Actief sinds 11 Sept. 2017
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 21641

Voorgaande reizen:

12 Juli 2021 - 22 Juli 2021

Samen naar Finisterre

10 Juni 2021 - 10 Juni 2021

Kamperen met kinderen/kleinkinderen

11 Juli 2020 - 30 Juli 2020

2020: Op reis in eigen land

09 Januari 2020 - 22 Januari 2020

Naar het dak van Afrika

29 Augustus 2019 - 10 Oktober 2019

Camino in Spanje

16 Juli 2019 - 06 Augustus 2019

Samen op pad in Noorwegen

30 Mei 2018 - 07 Juli 2018

Onderweg in Frankrijk

16 Februari 2018 - 05 Maart 2018

Terug in Georgiē

30 September 2017 - 11 November 2017

Loslaten

Landen bezocht: