Astorga en Foncebadón - Reisverslag uit Foncebadón, Spanje van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu Astorga en Foncebadón - Reisverslag uit Foncebadón, Spanje van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu

Astorga en Foncebadón

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

19 September 2019 | Spanje, Foncebadón

Woensdagmorgen 18 september om 6 uur vertrekken na een paar nachtelijke regenbuien met onweer. Anderhalf uur in het donker langs en door maisvelden lopen. De camino gaat weer bergopwaarts, van 700 naar 900 meter. Het is weer even wennen. Boven een onverwachte oase met vruchten en sappen. Astorga komt in zicht maar naar het centrum wandelen duurt nog anderhalf uur. Een bouwval van een Albergue tegenover de Cathedral de Santa Maria (15-18e eeuw). En het naastgelegen Palacio Episcopal (gebouwd naar tekeningen van Antonio Gaudi). De dag afgesloten met een diner op het plein met veel, heel veel pelgrims. Ontmoeting met Menno uit Amsterdam en Marc uit Thorn.

Donderdag 19 september om 7 uur vertrek ik (met de bedoeling om een dag alleen te lopen). Een totaal ander landschap. Zicht op de Montes de Leon. Mooie uitzichten. 560 meter stijgend en 50 meter dalend. Dat voelen mijn benen ook:-)

Vanaf Rabanal wordt het ernst met de klim naar de Puerta de Foncebadon. De werkelijkheid klopt deze keer met de beschrijving in het boekje “Spaanse St.Jacobsroute”. Morgen dalen van 1531 naar 541 meter. Ik verheug mij nu al. Maar eerst voor zonsopkomst naar Cruz de Ferro. Een bijzondere plek.

Langzaam maar zeker realiseer ik mij dat Santiago de Compostela nadert (nog 245 km te gaan); ik ben nu 3 weken onderweg en af en toe komen gedachten over de terugreis langs.

• 19 September 2019 - 19:06

Ronald:

Dan is het dus precies twee weken geleden dat we er samen één wandelweek op hadden zitten en met Hiro in Nájera zaten te eten. Ben nog steeds erg met de Camino bezig, heb het er ook veel over. Je komt nu in de buurt, en zal dus idd zo langzamerhand aan de terugvlucht moeten denken. Ik wens je een prachtige laatste week naar Santiago toe, buen camino, ik denk aan je!

• 19 September 2019 - 19:33

Liek:

Wauw wat een belevenissen en fysieke uitdagingen weer pa!! Ben zo trots (en doe het je allesbehalve na al dat klimmen en stijgen, haha, laat staan nu). En stiekem vinden wij het niet erg dat je weer langzaam aan thuiskomen denkt

• 20 September 2019 - 11:06

Cees Fortgens:

Cruz de Ferro, Sjoerd haha, misschien zie je mijn steentje nog liggen!!???
    Onmogelijk met al die duizenden pelgrims die daar wat achter hebben gelaten,
    Sterkte verder....komen nog interessante

• 20 September 2019 - 11:08

Cees Fortgens:

interessante plaatsen aan je voorbij...top verslag van je !!