Nacht - Reisverslag uit Villar de Mazarife, Spanje van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu Nacht - Reisverslag uit Villar de Mazarife, Spanje van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu

Nacht

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

17 September 2019 | Spanje, Villar de Mazarife

Oh wat een nacht. Het was feestvierdaagse (dag 3) in het dorp Mansilla de las Mulas. Na de siësta komt het feest goed op gang en gaat het door tot 05:10 in de vroege morgen. De laatste paar uur precies onder het raam van mijn hostel. Ik had geboekt op een 1 persoonskamer om ‘s een rustige nacht te hebben. Geslapen tot 06:15 uur en wakker gemaakt door een paar vroege pelgrims. Geen ontbijt. Dus om 07:00 uur op en in het donker vertrekken. Dat valt tegen. Na 3 uur lopen en een flinke klim kom ik boven op een heuvel aan. Op dat moment gaat mijn telefoon. Mijn 95-jarige Mem uit Bilthoven belt. “Pas je goed op jezelf? En denk aan je rust”. Met deze en nog veel meer wijze woorden kan ik weer verder op mijn weg......

Om 12:00 uur eindelijk in de grote stad Leon, samen met Marc uit Thorn en Gabon uit Hongarije. Een grote aubergue in het centrum van de stad. Na inschrijving en douchen eerst naar de kapper. En een bezoek aan de Cathedral. Leon is de laatste grote stad en het culturele hoogtepunt voor Santiago. De tussen de 13e en 14e eeuw ontstane Cathedral is het prominentste en stijlzuiverste vroeggotische bouwwerk op Spaanse bodem (citaat uit reisgids). Onder de indruk van de schoonheid. Een rondleiding in het Nederlands van ruim een uur. In het oogspringend is o.a. het door Vlaamse meesters uit notenhout gesneden koorgestoelte uit de 15e eeuw.

’s Avonds in de herberg zelf gekookt samen met 2 Amerikanen. En een onverwacht bezoek van een pater.

Dinsdag 17 september.

Vroeg op met een muesli reep en koffie en z.s.m. de grote stad verlaten. Dat lukt na ruim een uur. Een koffiestop met ontbijt in La Virgen del Camino. Daarna is de grotestadsesthetiek gauw vergeten. Keuze om een alternatieve route te wandelen en niet langs de gevaarlijke N-120 te lopen. In de middag aankomst in Villar de Mazarife in herberg ‘Bij Jezus Onderdak’ (management in handen van Jesus en Yomanda). Ik zeg verder niks.

Tijd voor siësta en andere dagelijkse rituelen. Morgen een lange tocht naar Astorga. 36 km.

• 17 September 2019 - 16:19

Annelies:

Luister maar goed naar de raad van je mem. Ze is niet voor niets al zoveel jaar geworden.
    Goede inspirerende wandeltocht verder en bedankt voor al je inkijkjes hierin. Toi toi toi

• 18 September 2019 - 21:54

Cees:

Wil je jezelf eindelijk eens verwennen met een (luxe) hotelkamer en dan maken ze de hele nacht herrie! En dan zegt je wijze moeder dat je een beetje aan je rust moet denken....
    Amusant, die verhalen van je Sjoerd. Ga ermee door, net als met die maar voortdurende voettocht met alle belevenissen van dien.