Muziek - Reisverslag uit Mansilla de las Mulas, Spanje van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu Muziek - Reisverslag uit Mansilla de las Mulas, Spanje van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu

Muziek

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

15 September 2019 | Spanje, Mansilla de las Mulas

Twee wandeldagen verder. Zaterdag van Terradillos de los Templarios (waarom een verkleinwoord in deze onmetelijke uitgestrektheid?) naar Bercianos del Real Camino. In Sahagun een bezoek gebracht aan er Iglesia de la Peregrino (17e eeuw) met het Mariabeelden “La Divina Peregrina”. Daar een bijzonder certificaat - op naam - ontvangen. Met dank aan Abel Schutte voor de vertaling vanuit het Latijn naar NL (de vertaling gaat nu rond op de camino).

Aan het begin van de middag heb ik een gesprek met een echtpaar dat ik al tegenkom sinds Logrono. We raken aan de praat. Zij wonen in Oostenrijk. Stefan komt uit Bosnië en Paula komt uit Kroatië. We hebben het over muziek:Klapa en Sevdah. Er gaat een wereld open. Amira Medunjanin en Vreco Boze. Voordat ik het weet zingen we Sevdah liederen en een Klapa lied. Tranen rollen........Bedankt Ivo dat je mij dit heb leren waarderen en zingen! Sevdah liederen raken je diep in je ziel. Oh, wat mooi en ontroerend.

In de middag beland ik in Bercianos del Real Camino. Een schone herberg met luxe stapelbedje. De omgeving lijkt veel op de filmset van een western waar elk ogenblik John Wayne kan binnenkomen op een paard. Alleen de muziek van Morricone ontbreekt nog.

Zondag vertrek ik in het donker in de regen. Een lange dag door het platteland van Spanje. Geen huizen en nauwelijks bomen. Ook geen dorpen voor een koffiestop. Ik raak in gesprek met Marc uit Horn en we lopen de hele dag samen.

In Reliegos na 17 km eindelijke een bar met koffie. Het is in het dorpje waar in 2010 een deel van The Way is opgenomen. Een film die veel Amerikanen heeft geïnspireerd om de camino te wandelen. Hopelijk komen ze er ook achter dat er heel veel wegen naar Santiago de Compostela zijn:-)

Vandaag besloten om te overnachten in een ‘luxe’ hostel: een kamer alleen. Even rust, geen gesnurk en schone badhanddoeken.

Morgen gaat de weg verder naar Leon. Ik ben benieuwd.

• 15 September 2019 - 16:40

Bas:

Volgens mij maak je veel nieuwe vrienden of op zn minst veel nieuwe contacten.
    Blijf vooral genieten, zelfs als het regent! Het meeste valt toch naast je! Het glas is half vol!

• 15 September 2019 - 18:27

Marco Welker:

Je hebt mijn dorp ontdekt!
    Groet, Marco.

• 15 September 2019 - 19:18

Liek:

Genieten weer van je schrijven! Xxx

• 15 September 2019 - 21:22

Wil:

Lieve Sjoerd, wat maak je toch veel emoties mee. Geweldig om samen te zingen met liederen die je raken
    Je loopt veel alleen, dat moet ook maar je hebt steeds kostbare ontmoetingen.Bewaar ze in je hart.
    Ik heb het gevoel dat je steeds weer moedig aan een nieuwe dag begint. Hoeveel dagen nog?
    Heel veel liefs van mij.

• 16 September 2019 - 09:41

Frida:

Lieve Sjoerd
    Wat een tocht. Je wordt door alles wat je meemaakt wel diep geraakt. Maar ook helen.
    Knuffel Frida

• 16 September 2019 - 10:40

Ivo:

Bijzonder om te lezen Sjoerd... ja sevdah, klapa, georgisch, armeens.... er is zoveel mooie muziek als balsem voor de ziel...

• 16 September 2019 - 15:39

Anneke R. :

Sjoerd, grote, gevoelige, warme sociale man die je bent,
    Jouw 'Boek' lezen is een groot goed, en ik ben dankbaar dat
    ik dat mag!!! Ga zo door en laat ons meegenieten. Liefs, Anneke