Wat een dagen - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu Wat een dagen - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu

Wat een dagen

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

11 September 2019 | Spanje, Frómista

Dinsdag 10 september. Wat een dag...... Vroege start in donker Burgos. Een lint van pelgrims loopt in het donker met hoofdlampjes de stad uit. Gezichten en sommige namen ken ik inmiddels. Het voelt als ‘samen op weg’. Elkaar waarschuwen als een markering wordt gemist. Na een paar uur laten we de drukke stad achter ons en begint de groter en kale vlakte (meseta). Regelmatig zie ik borden/stenen met daarop de afstand tot Santiago de Compostela (SdC). Heb zo mijn twijfels bij de gepresenteerde afstanden. Ze verschillen teveel:-) Het zijn maar getallen.

Halverwege de dag begint het te regenen (de eerste dag sinds de start op 30 augustus). Tijd voor raincover over de rugzak en regenjasje. Op dat moment krijg ik contact met Isaak uit Minnesota (USA). We raken in gesprek en hij stelt mij rechtstreeks de vraag ‘waarom loop jij de camino’. Ik vertel hem dat ik dat niet met droge ogen kan vertellen. Een paar minuten later vertel ik hem ‘waar ik vandaan kom sinds 2010’. Het gesprek gaat over veel en diep. Regen en tranen vermengen zich. Een warm gevoel om zo met een volslagen onbekende te praten en te bidden.

Gesterkt ga ik verder de hoogvlakte op. Eentonig met nog een randje schoonheid (maar daar moet ik wel naar zoeken). Tegen 14:00 uur - na 32 km - kom ik natgeregend in Hontanas (ja, alleen de naam al). Een kleine herberg. Ik val meteen in een diepe slaap. Douchen en om 18:00 uur naar de mis. Al weer? Hoe ga ik dat uitleggen bij familie, de cantorij en andere vrienden? Na afloop van de mis ontvang ik het patriarchale kruis. Op tijd mijn mandje (stapelbed laag) in.

Woensdag 11 september. Geen regen maar een snijdende NO wind. Het ruikt naar de eerste jachtdagen in november in de Wieringermeer of de Flevopolder. Leuke gesprekken onderweg met studenten uit Duitsland en de USA. Isaak begeleidt deze studenten vanuit de studie Economics and service Ministeries.

Na Bodillade del Camino besluit ik nog een dubbele espresso en een cola te nemen (luc, dank voor de tip) en besluit nog 7 km verder te wandelen naar Frómista. Morgen een dag met minder kilometers.

Ik ben blij met de reacties op mijn reisblog! Jullie helpen mij de dag door.


  • 11 September 2019 - 20:43

    Caroline :

    Leuk Sjoerd, ik leef dagelijks met je mee. Vooral leuk omdat ik de omgeving weer zo voor me zie. Zet m op!
    Caroline

  • 11 September 2019 - 20:49

    Tommy:

    Mooi zo’n gesprek met Isaak. Dat zal de loop een extra dimensie geven...

  • 11 September 2019 - 21:37

    Pieter:

    Ha Sjoerd, wat ontroerend om te lezen! ik lees met je mee en loop zo een klein beetje mee. De ene stap na de andere- "gaande wordt de weg gebaand, luidt een oude pelgrimswijsheid. Wat mooi dat jullie elkaar zo de weg wijzen! Ik denk aan de engel die zo belangrijk voor je is. Vaya con Dios!

  • 11 September 2019 - 22:06

    Maarten Hartuijker:

    Wandelaar (Antonio Machado)

    Wandelaar, jouw voetstappen
    zijn de weg, niets meer,
    Wandelaar, er is geen weg,
    de weg maak je al lopende

    Al lopende maak je de weg,
    en als je omkijkt,
    zie je het spoor,
    dat je nooit meer zult
    bewandelen.

    Wandelaar er is geen weg,
    alleen de rimpelingen
    van de zee.

  • 12 September 2019 - 08:26

    Veronique Maessen:

    Wat een bijzondere ervaringen, Sjoerd. Mooi!

  • 12 September 2019 - 08:43

    Ronald:

    Hoi Sjoerd, mooi verslag weer, en ja die regen, die moest er een keer van komen. Wat hebben we geluk gehad die eerste week, waarin we elke dag een wasje konden doen dat in een uur weer droog was in de warme zon.
    Bijzondere ontmoetingen, verbondenheid, openheid, dat zijn dingen die me van de week zijn bijgebleven. Gesprekken die direct de diepte ingaan, dat merkte ik de eerste avond in St Jean Pied de Port al. "Waarom loop jij de camino?" is een vraag die veel losmaakt, en veel verhalen zitten vlak aan de oppervlakte, ook dat van jou. Delen helpt, met Plamen, met Hiro, en nu met Isaak.

    Buen Camino!

  • 12 September 2019 - 09:16

    Ine Hensbergen:

    Dankzij Cees Fortgens kan ik nu ook meeleven. Ben bijgelezen nu. Gelukkig maar.
    Dag Sjoerd! Alle goeds en dank je wel.

  • 12 September 2019 - 09:51

    Annelieke:

    Lieve pap, met trots en liefde lees ik je verhalen! Xxxx

  • 12 September 2019 - 10:28

    Luc :

    Beste Sjoerd,

    Ik kan mij levendig voorstellen hoe je je camino wandelt en beleeft, herinner mij ook nog onze gesprekken, babbels en ze toveren nog altijd een glimlach op mijn gezicht en vullen mijn gemoed met een traan. Een traan van geluk en verdriet.
    Geniet van al het moois wat de camino je brengt, zing af en toe een lied.;)

    Buen camino pelgrim


  • 12 September 2019 - 12:29

    Arie:

    Mooi verslag Sjoerd, op afstand loop ik zodoende wat mee en mijmer wat over alleen zijn met jezelf en daardoor beter in staat om open te staan voor anderen. En ook dat je kan bidden met je voeten en dat jij daar nee mee bezig bent. Goede reis!

  • 12 September 2019 - 15:35

    Cees Fortgens:

    Fromista...Sjoerd herinner me dat ik daar de was heb laten doen voor 3 euro, kan jij ondertussen een Cana drinken (glas bier), en als ik het wel heb...zit de helft van de Camino erop !!!
    Sjoerd...zo te lezen heb je het tempo er aardig inzitten...rustig aan en buon Camino!!!!

  • 12 September 2019 - 20:16

    Willianne:

    Lieve Sjoerd, mooi jouw reisverslagen, puur, rauw en rouw, vol bijzondere ontmoetingen. Wens je nog vele stappen in verbinding met jezelf en de omgeving. Liefs Willianne

  • 13 September 2019 - 11:40

    Freek Kroeze:

    Ha Sjoerd.

    Ik denk dat je toch een groot doorzettings vermogen moet hebben om zo,n tocht
    te kunnen en willen lopen. Met goed en droog weer, oke, maar als de herfst
    zijn intrede doet dan is dat andere koek. Kou en regen, nat worden en
    kale vlakten zouden je dan mismoedig kunnen maken. Maar dan zijn er weer die
    bijzondere ontmoetingen,zomaar iemand uit de USA waarmee je kontakt krijgt.
    Tranen,even bidden, een goed gesprek dan kan je weer door gaan op de weg
    die voor je ligt. Maar nu met iemand die je niet kent en die toch een geweldige
    steun voor je is.
    Dan s,avonds in de herberg, eten douchen en pitten en tot slot het patriarchale kruis
    wat wil je nog meer. Mis je Ronald nog een beetje, ik denk het niet. Zoveel andere
    mensen met het zelfde doel dat geeft je weer de kracht om de nieuwe dag te
    beginnen.
    Leuk de berichten en foto,s die ik krijg. Stel het zeer op prijs. Sterkte Sjoerd.
    Goede reis verder en tot ziens

  • 15 September 2019 - 17:08

    Philie:

    Ha Sjoerd,
    Mooi dit te lezen.
    Als alles duister is, ontsteek dan een lichtend vuur dat nooit meer dooft, vuur dat nooit meer dooft...
    Vandaag, zo te lezen, een 'lichtend vuur' ontmoet. Wat fijn!
    Een mooie pelgrimage, goed om te lezen. Ik wens je nog veel meer van dit soort mooie en gezegende ontmoetingen. Het goede gewenst, Sjoerd,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjoerd

Actief sinds 11 Sept. 2017
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 21628

Voorgaande reizen:

12 Juli 2021 - 22 Juli 2021

Samen naar Finisterre

10 Juni 2021 - 10 Juni 2021

Kamperen met kinderen/kleinkinderen

11 Juli 2020 - 30 Juli 2020

2020: Op reis in eigen land

09 Januari 2020 - 22 Januari 2020

Naar het dak van Afrika

29 Augustus 2019 - 10 Oktober 2019

Camino in Spanje

16 Juli 2019 - 06 Augustus 2019

Samen op pad in Noorwegen

30 Mei 2018 - 07 Juli 2018

Onderweg in Frankrijk

16 Februari 2018 - 05 Maart 2018

Terug in Georgiē

30 September 2017 - 11 November 2017

Loslaten

Landen bezocht: