Castilla y Leon 14 dagen - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu Castilla y Leon 14 dagen - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu

Castilla y Leon 14 dagen

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

09 September 2019 | Spanje, Burgos

Van Rioja naar de autonome regio Castilla y Leon (provincie Burgos). Zaterdagmiddag 7 september aankomst in het stadje Belorado. Wandelen door de graanschuren van Spanje. Alle koren is uiteraard al geoogst. Wat overblijft zijn stoppels in een mooi glooiend landschap. De eentonigheid wordt af en toe onderbroken door wat dorpjes. Net voor Belorado verschijnen de reclameborden van de herbergen. Vanuit een auto worden flesjes water aangereikt waarop het adres van de herberg staat vermeld (waar heb ik dat eerder gezien? Tour de France?). Goede marketing! Ik maak er gebruik van en beland in Auberge Quatro Cantones. Slechts 65 bedden......Alles is aanwezig. Zelfs een zwembad en loungeruimte. Ik krijg een stapelbed (beneden) op de 3e verdieping toegewezen. € 10 bed en € 5 ontbijt. 1e herberg bij Tripadvisor 2016. Is dit het caminogevoel? Om 19:30 uur aanschuiven voor het gezamenlijke diner. Met 3 Duitse pelgrims vermaak ik mij prima.

Wat lijkt de start op donderdagavond 29 augustus al weer lang geleden. Om 22:00 uur gaat het licht uit en beginnen de nachtelijke geluiden.

Zondag 8 september, 10e stapdag (zoals een Belgische pelgrima het uitdrukt). 6:00 uur opstaan en na een stevig ontbijt vertrek om 7:00 uur in het donker naar San Juan de Ortega op 25 km gelegen. Overnachten in de Monastery - managed by a catholic foundation -. Geen luxe zoals TV, WiFi, vegan food, zwembad etc. Mannen en vrouwen douchen gescheiden. Verplicht naar de mis en water en brood bij het avondeten. Zo kan het dus ook. Een prachtig fluitconcertje ter afsluiting van de dag. Om 20:45 uur gaan mijn luikjes dicht.

Maandag 9 september. Om 6:15 uur vertrek ik zonder ontbijt en wandel het donker in. Een heldere sterrenhemel maar in het bos aardedonker. We lopen met hoofdlampjes op. Het is fris met 6 graden. Na een uur in Ages voor een ontbijtje. De hele dag heuvel op en heuvel af. Ik raak er aan gewend om ingehaald te worden door jongere pelgrims (snelgrims?). Bergopwaarts gaan mijn tempo naar beneden. Na een paar uur een prachtig uitzicht op Burgos. Maar dan moet er nog 4 uur worden gestapt. In de herberg naast de Cathedral is nog plaats. Douchen, wassen en de stad in. Voor het stempel van de Cathedral in mijn credential moet ik € 4,50 betalen (incl toegang tot de Cathedral). OK, niet oordelen, maar verwonderen....... In Haarlem moest ook € 7,50 worden betaald voor de Klim-naar-het-licht. Een goed verdienmodel:-)

Vandaag veel mensen gesproken over het onderwerp ‘ik moet (?) voor .. sept in SdC zijn want een dag later gaat mijn trein/vliegtuig. Blij dat ik nog geen ticket heb geboekt.

Dinsdag naar Hontanas (32 km)


  • 07 September 2019 - 23:40

    Peter:

    Leuk verhaal Sjoerd. De haan in de bijbel kraaide overigens maar 1 keer nadat Petrus al 3 keer had gelogen.
    Sterkte en plezier met de verdere reis.

  • 09 September 2019 - 18:40

    Herma Nap:


    Ik vind het zo bijzonder dat ik a.h.w. de reis met je mee loop!
    Wat een belevenis en wat knap en indrukwekkend dat je dit onderneemt!
    Prachtige beelden ook vanuit de kerken.
    Wij hebben gisteren ons 50 jarig huwelijksfeest gevierd.
    Mensen vroegen ook naar jou! Ik heb uitgelegd waar je "mee bezig was!"
    Onze kleinkinderen traden op, twee met prachtige zang en de jongste op zijn "piano", schitterend en ontroerend!
    Henk Herman en Mariëlle hadden ons gezamenlijk leven prachtig weergeven door beeld- en foto materiaal. Het was een feest om dankbaar op terug te zien!
    Lieve vriend, heb het goed daar!

    Lieve groet van Henk en mij, Herma

  • 10 September 2019 - 10:20

    Paul Beerkens:

    Beste Sjoerd,

    Krijg maar steeds van die mails van ene Sjoerd. Kan toch niet die van ons zijn? Zal wel een andere pelgrim zijn met dezelfde naam. Toch sloeg de twijfel toe. Ik Maarten mailen, is dit onze Sjoerd?
    Vervolgens even bijkomen van de bevestiging. Met als conclusie, wat goed van je die verslagen. Ik weet zelf nog toen ik hem met mijn neef liep hoeveel je eigenlijk tegenkom in al die stilte. Niet alleen anderen, maar soms uren ook alleen jezelf. En hoe je je vermoeidheid toch iedere keer weet te overwinnen.

    Je begrijpt het, ben een beetje jaloers en ja, blijf je nu natuurlijk volgen.
    Heel veel sterkte met of zonder blaren en wij zullen hier een kaarsje opsteken op de goede afloop. Ook een beetje in ons eigenbelang

  • 11 September 2019 - 09:10

    Soraya:

    Lieve Sjoerd,
    Wederom heel bijzonder om jouw camino verhalen te lezen en je belevenissen zo ‘mee te beleven’. Mooie verslagen en nog mooiere foto’s. Mooie voortgang gewenst. Liefs, Soraya

  • 11 September 2019 - 15:50

    Cees Fortgens:

    Sjoerd je verslagen zijn top...zie het nog zo voor me terwijl mijn camino alweer 14 jaar geleden is
    Ja...ik was er ook zo eentje die zijn vliegticket al in zijn bezit had, was een grote fout...
    Zo zeggen Sjoerd ga door maar slowly….

  • 15 September 2019 - 21:17

    Wil:

    Tjonge Sjoerd wat ben je toch dapper aan t lopen wat boeiend om te lezen hoe het onderweg gaat.
    Is het voller dan de vorige keer in die hitte toen je Door Frankrijk liep?
    Hoeveel km heb je al gedaan en hoeveel moet je nog? Wat dapper om in het donker te starten.
    Sterkte, Liefs, Wil

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjoerd

Actief sinds 11 Sept. 2017
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 21641

Voorgaande reizen:

12 Juli 2021 - 22 Juli 2021

Samen naar Finisterre

10 Juni 2021 - 10 Juni 2021

Kamperen met kinderen/kleinkinderen

11 Juli 2020 - 30 Juli 2020

2020: Op reis in eigen land

09 Januari 2020 - 22 Januari 2020

Naar het dak van Afrika

29 Augustus 2019 - 10 Oktober 2019

Camino in Spanje

16 Juli 2019 - 06 Augustus 2019

Samen op pad in Noorwegen

30 Mei 2018 - 07 Juli 2018

Onderweg in Frankrijk

16 Februari 2018 - 05 Maart 2018

Terug in Georgiē

30 September 2017 - 11 November 2017

Loslaten

Landen bezocht: