Door de Rioja - Reisverslag uit Belorado, Spanje van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu Door de Rioja - Reisverslag uit Belorado, Spanje van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu

Door de Rioja

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

07 September 2019 | Spanje, Belorado

Donderdag naar Najera. Beetje vreemde start ‘s morgens........Ik sta mij om 6:15 uur te wassen en naast mij zegt een vrouw “wie heeft mijn BH gepikt?”. Geen van de aanwezigen reageert. Maar vanuit een douche klinkt het zachtjes in het Spaans/Frans/NL “als ik een verlicht dictator was, zou ik het direct afschaffen”. Genoeg stof om over na te denken voor en na het ontbijt. We hebben een lange dag voor de boeg. Al om 9:00 uur passeren we een wijnfontein waar we kunnen kiezen wat we willen tappen: water of wijn.

We lopen de hele dag door wijngaarden en ook lange stukken langs de snelweg (A12). Na 32 km bereiken we Najera. De meeste herbergen zijn vol maar er is nog een klein hotel open. We besluiten om de laatste avond samen een beetje luxe te nemen. Een tweepersoonskamer en een gedeelde badkamer. ‘s Avonds lekker eten met onze Japanse vriend Hiro (die elders een herberg heeft gevonden). Om 20:00 uur naar de mis en aansluitend de pelgrimszegen ontvangen (ja, je krijgt er nogal wat tijdens zo’n reis). Na de communie nog even naar de sacristie om een plaatje en praatje van de priester in ontvangst te nemen. Hij neemt mij even apart en roept er iemand bij die Spaans-Engels spreekt en legt mij vervolgens streng uit dat het wel de bedoeling is dat je de hostie inneemt terwijl je de priester aankijkt. Na deze goedbedoelde preek kan ik weer naar het hotel.

Vrijdag 6 september samen met Ronald ontbijten in de stad en dan nemen we afscheid van elkaar. Ronald neemt de bus naar Najera en de trein naar Bilbao en reist zaterdag weer terug naar NL. Ik wandel om 8:00 uur de stad uit richting Santo Domingo de la Calzada. Weer een dag door de wijngaarden. Een dag alleen voelt een beetje dubbel maar uiteindelijk positief. Ronald is geraakt door wat er op de Camino gebeurt. We zullen zien in de toekomst.

Vandaag slechts 22 km. Om 13:00 uur kom ik in het stadje aan en vind een plekje in een bescheiden herberg.......217 slaapplaatsen. Ik treft het met een stapelbed(beneden) op de tweede verdieping. Tijd om te wassen, de stad te verkennen, naar de kapper, museum bezoeken, rusten en na het eten naar de mis in de mooie kathedraal (Romaans-Gotisch).

Santo Domingo is een belangrijke halteplaats voor pelgrims, dankzij Domingo de Viloria (1019-1109). Een van de vele legenden op de Camino komt uit deze stad. Ergens in de 14e eeuw zou een Duitse pelgrim Hugonell en zijn ouders in SD verblijf gehouden hebben. Toen de jongeman de liefde van de herbergiersdochter afwees, betichtte deze hem van diefstal. De jonge man eindigde aan de galg. Op de terugweg van Santiago troffen zijn ouders hun zoon aan het begin van SD aan de strop, maar levend, op de schouders van SD. Toen ze dit meldden aan de rechter, die aan tafel zat, zei deze tegen hen: “Jullie zoon is even dood als de kippetjes op mijn bord”. Hij was nog niet uitgesproken of de vogels kwamen luid kraaiend overeind.

Als herinnering droegen de rechters van de plaats lange tijd een touw om hun hals, die later door een gerieflijkere band is vervangen. De kippen in de kerk worden om de 3 weken vervangen. Ik heb ze vanavond gezien en heb de haan horen kraaien.

Morgen naar Belorado.

bericht gepost in Belorado om 13:38 uur


  • 07 September 2019 - 13:45

    Marjolein:

    Toch nog es doornemen samen, ter communie gaan ? xx

  • 07 September 2019 - 17:19

    Bas:

    Heb afgelopen Spanjereis het kippenverhaal gehoord.
    Geniet

  • 07 September 2019 - 17:59

    Marty:

    Een bescheiden herberg met 217 slaapplaatsen! Enorm!

  • 07 September 2019 - 18:07

    Sjoerd Bakker:

    Lijkt soms een beetje op massatoerisme op een en dezelfde weg. Ik ben mij daarvan bewust en probeer de stilte op te zoeken.

  • 07 September 2019 - 18:55

    Cees Fortgens:

    Herken het, de grote slaapzalen....maar er is veel bijgekomen,
    nog steeds jaloers op jullie...ga door maar blijf genieten...en Sjoerd later
    als je "alleen" nou ja alleen...doe het rustig aan...niet meer dan 20 km p.dag

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjoerd

Actief sinds 11 Sept. 2017
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 21617

Voorgaande reizen:

12 Juli 2021 - 22 Juli 2021

Samen naar Finisterre

10 Juni 2021 - 10 Juni 2021

Kamperen met kinderen/kleinkinderen

11 Juli 2020 - 30 Juli 2020

2020: Op reis in eigen land

09 Januari 2020 - 22 Januari 2020

Naar het dak van Afrika

29 Augustus 2019 - 10 Oktober 2019

Camino in Spanje

16 Juli 2019 - 06 Augustus 2019

Samen op pad in Noorwegen

30 Mei 2018 - 07 Juli 2018

Onderweg in Frankrijk

16 Februari 2018 - 05 Maart 2018

Terug in Georgiē

30 September 2017 - 11 November 2017

Loslaten

Landen bezocht: