Een dag naar school..... - Reisverslag uit Kharagauli, Georgië van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu Een dag naar school..... - Reisverslag uit Kharagauli, Georgië van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu

Een dag naar school.....

Door: Sjoerd

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

02 November 2017 | Georgië, Kharagauli

De dagen worden korter en de nachten kouder. Regen, regen en af en toe een sneeuwbui. Het is volop herfst en de winter kondigt zich aan. Om mij heen is iedereen druk bezig met het binnenhalen van de laatste vruchten (o.a. Karalioki’s en Tsabli = tamme kastanjes) en moestuinen worden in winterstand gebracht. De koeienstal is op tijd klaar!
Met Shota maak ik plannen om een uitwisseling te organiseren tussen rangers uit NL en Georgie.

Met Ana en haar moeder maken wij allerlei lekkere recepten. Pompoentaart en chocoladetaartjes maken in de nieuwe oven. Heel Kharagauli bakt:-)
Om de conditie op peil te houden, doe ik maandagmorgen een flinke ‘wisseltempoloop’ in de bergen. Tja, en als dan bij thuiskomst een heerlijke Atsjaruli op tafel wordt gezet (zie foto), dan kan ik daar niet omheen.

Woensdag de hele dag naar school geweest met vakleerkracht (Engels) Marika. Een public school in het dorp met 200 leerlingen van klas 1 (6 jr) tot klas 12 (18 jr). Sinds Saakasjvili (2004-2013 president van Georgie) is Engels een verplicht vak op school. In 4 klassen geholpen met Engels en liedjes met de kinderen gezongen. Dat was een groot feest. Old Mac Donald, Drunken sailor, Head-shoulder-knee and toes, My Bonnie, Stay awake enz enz. En op verzoek in alle klassen samen het Georgische liedje “Suliko” gezongen.
Opvallend........als de directeur onverwacht de klas binnenkomst, gaan alle kinderen als een reflex naast hun tafeltjes staan. Een teken van respect volgens de leerkrachten. In de derde klas is een leerling jarig. Halverwege de ochtend komt mama een taart (25 cm hoog) brengen die ter plekke wordt aangesneden. Daar wordt cognac bij gedronken (!). Nou ja.....
Aan het einde van de schooldag volgt een presentatie met alle gezongen Engelse liedjes voor alle leerkrachten en de direkteur. Ook gedichten en een powerpointpresentatie horen daarbij.
Op verzoek een Nederlands liedje: liedje voor Fedde (mijn 2e kleinzoon). En samen met Rusudan (vakleerkracht Muziek) gezongen: “Zamtaria” en “Verxvis potolta”.

Vandaag schijnt de zon weer een beetje. Ik ga mij voorbereiden op het concert van morgenmiddag!
Oja, mijn boek is uit (Het achtste leven). Wat een epos!

• 02 November 2017 - 09:14

Ria Flemming:

Ha Sjoerd , volgens mij is dit de reis van je leven. Wat maak je veel mee.
    Dit is zo leuk om te lezen en te zien.
    Lieve groet ,
    Ria

• 02 November 2017 - 10:09

Arnoud:

Wat een fantastische ervaringen, Sjoerd!
    Een verrijkende reis!
    Veel plezier nog.

• 02 November 2017 - 11:46

Liek:

Weer smullen lieve papa, super trots ben ik!!
    Kus

• 02 November 2017 - 12:14

Joost:

Schitterend Sjoerd wat maak je allemaal mee zeg, geweldig gabber, nog een fijne tijd in Georgie.

Joost