Een bocht: instrument van verlangen en romantiek - Reisverslag uit Zubiri, Spanje van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu Een bocht: instrument van verlangen en romantiek - Reisverslag uit Zubiri, Spanje van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu

Een bocht: instrument van verlangen en romantiek

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

31 Augustus 2019 | Spanje, Zubiri

Dat schreef Wim Boevink in dit voorjaar. Wat zou het achter de bocht te voorschijn komen? Nieuwe vergezichten?

Vrijdagmorgen wakker gemaakt met engelengezang in de herberg en vroeg vertrokken vanuit SJPdP met nog zo’n 300 pelgrims. Stijging van meer dan 1000 meter met na elke bocht waanzinnig mooie vergezichten en zonsopkomst. Naarmate we hoger komen, verandert ook de omgeving. Het lijkt af en toe op het grensgebied tussen Georgie en Azerbeidzjan.

Groen, paars en veel schapen:-) Met 30 graden komen we uiteindelijk aan bij het voormalige klooster van Roncesvalles dat plaats biedt aan 220 pelgrims. Da’s weer eens wat anders dan in Frankrijk met een kamertje met 4 personen. Ondanks de massa pelgrims is de ontvangst hartelijk en voelen we ons snel thuis. De herberg wordt gerund door 10 vrijwilligers uit NL die na 2 weken plaatsmaken voor een nieuw team. Fantastisch werk! De pelgrimsmis willen we niet missen, evenals de zegen. Alle aanwezige nationaliteiten worden genoemd (15). Na het diner gauw ons stapelbedje in want om 22:00 uur gaat het licht uit en moet het stil zijn.

Zaterdagmorgen om 6:00 uur wakker gezongen door monnikengezang. Prachtig.

Na het ontbijt gaan 220 pelgrims op pad richting Larrasoana ongeveer 28 km verder gelegen. Overal pelgrims, geen moment verveling dus(?). Maar op deze 2e dag mis ik al wel de stilte van de Voie de Vezelay van vorig jaar.

We maken snel contact met andere pelgrims en delen de ervaringen en soms een spa dieper. Ronald voelt zich helemaal thuis.

Bij aankomst in Larrasoana blijken alle herbergen vol te zijn. Dan maar doorlopen in de volle zon met 30 graden. Berg op en berg af. In Zubiri - na 5 km - blijkt ook geen slaapplaats meer te vinden. We besluiten om St Jacques aan te roepen en staan 20 later in het dorp Attarabia. Gelukkig plaats om te slapen en te eten en te zwemmen en kennis te maken met Plamen Petrov uit Bulgarije. Morgen weer een dag. Bij mij gaat het licht uit.

• 31 Augustus 2019 - 22:18

Liek:

Wauw!! Indrukwekkend.. Wat een mooie foto’s! En wat een hitte uitdaging om een slaapplek te vinden dus, oeps. Gelukkig gevonden! Slaap lekker lieve stoere pa

• 01 September 2019 - 16:38

Cees Fortgens:

Geweldig, alleen jammer dat er geen slaapplaatsen waren in de 2 refugio's...maar het kwam toch nog goed

• 01 September 2019 - 19:13

Luc Soutaer:

Mooie samenvatting Sjoerd. Prachtige foto’s, ik kan het plezier van je gezicht aflezen. Geniet ervan en ik kijk al uit naar het volgende kortverslag. Have fun beste pelgrim. Buen camino amigo.

• 01 September 2019 - 19:16

Nathalie:

Prachtige vergezichten!

• 01 September 2019 - 19:17

Luc:

Oesje moest je nog vele warme groetjes doen van Brigitte. Ook zij geniet van je schrijfsels en foto’s.

• 01 September 2019 - 21:23

Cees :

Fijn Sjoerd, dat het je weer zo goed doet. Mooie, prettig leesbare reisverslagen. Veel loopplezier nog samen.

• 02 September 2019 - 21:17

Frida :

Lieve Sjoerd.
    Als ik aan je denk komt er steeds een lied in mijn hoofd terwijl ik geen trouwe kerkganger meer ben. Dit is het lied: Ga met God en Hij zal bij je zijn.
    Kus Frida

• 03 September 2019 - 09:55

Herma Nap:

Heel bijzonder hoe je ons meeneemt op je bijzondere reis!
    Veel dank daarvoor! Ik wist niet dat er zo'n organisatie "achter steekt!" Mooi ook dat je je gevoelens met ons deelt, soms heftig, altijd indrukwekkend en soms om stil van te worden!
    Ik reis in gedachten met je mee!
    Good goan!