Ritme vinden en ervaringen delen - Reisverslag uit Villatuerta, Spanje van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu Ritme vinden en ervaringen delen - Reisverslag uit Villatuerta, Spanje van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu

Ritme vinden en ervaringen delen

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

02 September 2019 | Spanje, Villatuerta

Zondagmorgen vroeg vertrokken uit Vilava richting Pamplona en via Cezor Minor naar Uterga. Toch maar besloten om te reserveren. De 10 lessen Spaans van Susana bij Mundo Hispanico komen goed van pas:-). Bij de universiteit van Navarra een stempel gehaald. Stilgestaan bij het Pelgrimsmonument op weg naar Alto de Perdon.

De route wordt uitbundig aangegeven met gele pijlen. En anders de honderden pelgrims die voor wandelen de weg wel..... Allemachtig veel nationaliteiten. Ook gezinnen met kinderen. Zo na het middaguur stijgt de temperatuur. Een koffiestop met espresso en een cola herinnert mij aan het advies van Luc uit Hasselt (vorig jaar). Dat is precies wat stimulerend werkt. En ondertussen 5 liter water drinken op zo’n dag. Na een uur struikelen over de kiezelstenen bergafwaarts komen we in Uterga. Een kleine slaapzaal met 20 stapelbedden wacht ons. We raken in gesprek met Hiroaki uit Tokyo. 66 jaar en nu de camino vanuit SJPdP. Mooie gesprekken over verlies en het verwerken daarvan. We raken elkaar en laten emoties toe.

Met een heerlijk diner sluiten we de dag af. Om 22:00 uur gaat het licht uit en kan het gesnurk beginnen. Gelukkig heb ik 1 goed oor (waar ik op ga liggen).

Maandag 2 september de 4e wandeldag. Met de gesprekken van gisteren nog in mijn hoofd lopen we door het mooie en afwisselende Navarra. Met alle fysieke inspanningen is het alsof herinneringen en gedachten makkelijker los komen.

Ik merk dat het ritme van de dag weer snel wordt gevonden. Ook mijn lijf en hersenen weten het nog. Opstaan, wassen, rugzak herschikken, licht ontbijten, wandelen, koffiestop, boodschappen bij de lokale bakker, kerkje bezoeken, lunchen op de route, beslissen wel/niet reserveren, inschatten hoever we zullen komen deze dag, aankomen, kleine consumptie, douchen, relaxen, eten en om 22:00 uur slapen. Dat was vorig jaar ook bij de 1000 km door Frankrijk. Ronald is een fijne wandelmaat; stiltes doen ook goed en we hebben veel gespreksstof. Onderweg horen we dat alle herbergen in de volgende dorpen al zijn bezet. Toch maar even bellen met een paar adressen. In Villatuerta is nog plaats voor ons. Gelukkig geen stapelbedden! Douchen, massage, plannen maken voor morgen, gesprekken met andere pelgrims, eten en slapen.

Na vandaag hebben we ruim 100 km gelopen vanaf SJPdP.

• 02 September 2019 - 18:58

Annelies E:

Dank je voor je levendige beschrijvingen. Ik geniet er weer heel erg van. Groeten aan Ronald en een goede wandeling verder.

• 02 September 2019 - 19:12

Hetty:

Lieve Sjoerd, gisteren bij de reunie van de Jeugdsoos is ook Dieuwke herdacht. En bij de graven van Erik en Dirk Mosterd zijn bloemen neergelegd. En uiteraard hebben we ook foto’s gekeken. Succes met lopen

• 02 September 2019 - 19:36

Marty:

Wat geweldig om jullie op deze manier te kunnen volgen! Ik had er geen idee van dat jullie met een paar honderd pelgrims zouden lopen, wat bijzonder!

• 03 September 2019 - 19:17

Freek Kroeze:

Hallo wandelmaatjes. Ik krijg hoe langer en meer ontzag van de afstanden die jullie lopen.
    Berg op berg af met ruwe paden die je de lust bijna ontneemt om verder te gaan.
    Maar dan is er toch weer die drive om door te gaan in een ongelooflijk mooi landschap.
    Al weer denkend aan vanavond. Waar kunnen we slapen, en ook wat eet je op zon,n tocht.
    Het lijf moet wel van beton zijn om dit vol te kunnen houden. Maar als ik dan de omgeving
    zie over de berg dan is dat wonderschoon. Het fijne van dat lopen is m.i. dat je veel meer
    geniet van de omgeving. Zelfs met de snelheid van een fiets zie je minder.
    Fijn dat Ronald bij je is. Alles wat je ziet en meemaakt onderweg kan je delen en elkaar
    opbeuren indien nodig. Het doet mij denken aan mijn lange diensttijd vooral de lange
    marsen met bepakking en een uniform die tegenwoordig ondenkbaar is. Ook toen al zocht
    je een kameraad die echt je maatje werd. 1947 de bloedhete zomer die begon in mei en met
    korte onderbreking tot eind september duurde. Maar je was jong.
    Beste mannen ik wens jullie veel sterkte en gezondheid om dit vol te houden.
    Maar de gesprekken met buitenlanders, en dan vooral die Japanner zal je denk ik lang bij blijven. Met de zegen van Aart Mak moet dat zeker lukken.