Eindpunt - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu Eindpunt - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Sjoerd Bakker - WaarBenJij.nu

Eindpunt

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

18 Juli 2021 | Spanje, Fisterra

Op de valreep nog een paar woorden aan deze bijzondere dag. Wakker worden in een dikke zeemist. Marjolein heeft last van haar knie en de blaren. Alles vandaag in ‘slow motion’. Het pension heeft geen voorzieningen dus we zoeken een ontbijtplek aan de haven. Na het ontbijt blijft M in Fisterra en ik wandel naar het eindpunt: de vuurtoren (Faro). Een korte wandeling waar ik ook nog de Tsjechische vrouw met haar zoontje ontmoet. Eenmaal aangekomen bij de vuurtoren zie ik een mensenmassa. Busladingen vol met toeristen. Deze keer geen Amerikanen of Chinezen. Spanjaarden en Italianen voornamelijk. Veel lawaai dus:-). Weinig kans om mij even af te zonderen. Door de zeemist heb ik de zee gemist. Wel een gedenkwaardig moment om mijn camino te markeren. Ik weet nog goed dat ik in Belgie het bordje zag met de schelp en de afstand: 2429 km. En dan nu bij km 0,000. Terug in Fisterra maken we plannen voor de komende dagen. Om de blaren en kniegewrichten niet verder te verergeren, besluiten we de rugzakken (10 en 13 kg) vooruit te sturen. Maandag wandelen we naar Lires en dinsdag naar Muxia. Daarna met de bus terug naar SdC. Ook onze laatste nacht in Santiago hebben we maar vastgelegd. De naamdag van Jacobus (zondag 25 juli) en de komst van de Spaanse koning zorgen voor overvolle hotels en herbergen. Sjoerd naar zijn fini-s-terre; ik schuifel rond in het havenplaatsje. Weinig toeristen met dit grijze weer. De wolken hangen laag in de bergen. Kleine nauwe straatjes en tussendoorsteegjes. Trappen, bochtjes. Wasgoed en balkonnetjes. Lang aan de haven gezeten tussen palmbomen, op een bankje. Lekker kijken en bijpraten via app met o.a. Roos (net klaar met het internationale dansfestival in Sofia, Bulgarije). En Marit op weg naar Oostenrijk. Sjoerd en ik hebben inmiddels een vast koffie-/eettentje. Elke keer een warm welkom. Ik werd vandaag wel onderschept door een oude grijze hippie met ontbloot bovenlijf en lange baard. Vorsend keek hij me aan en bood me een kaart met het Tibetaanse teken voor ‘heelal’. aan. Als je zo langzaam loopt, ben je een gemakkelijke prooi.


  • 18 Juli 2021 - 20:27

    Ivo:

    Gefeliciteerd Sjoerd. Een hele prestatie! Gelukkig is Marjolein niet gekaapt naar een Spaanse hippiekolonie … veel plezier nog de laatste dagen daar !

  • 18 Juli 2021 - 22:05

    Bas Koomans:

    De bucketlist heeft 1 vinkje meer!
    Op naar het verwezenlijken van een nieuwe droom; succes.
    Gefeliciteerd met dit resultaat! Veel plezier verder.

  • 18 Juli 2021 - 22:52

    Robert:

    Sjoerd en Marjolein, heel veel dank voor het delen deze camino. Mooi en puur geschreven. Wat een rijkdom voor jullie, koester deze momenten, maar zo te lezen zit dat wel snor.
    Warme groet uit De Zilk

  • 18 Juli 2021 - 22:57

    Leo De Leede:

    Werkelijk geweldig dat je deze reis hebt volbracht Sjoerd! Ik herinner me nog heel goed onze ontmoeting in 2010, dat waren ook hele mooie dagen. Hoop je in de toekomst weer eens te ontmoeten, ondanks dat we allebei nog steeds ‘n drukke agenda hebben. Fijne wandeling verder naar Muxia.

  • 19 Juli 2021 - 12:39

    Philie:

    Leuk om jullie verslagen te lezen, Sjoerd en Marjolein. Het gaat onmiddellijk kriebelen.
    Goed dat het 0 punt is bereikt!!!
    En nu nog een paar dagen nagenieten van lopen zonder rugzak. Altijd fijn.
    Super tof dat het 'gedaan' is. Ik zie jou weer, Sjoerd, hopelijk binnenkort live. Geniet en goeie terugreis!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjoerd

Actief sinds 11 Sept. 2017
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 21548

Voorgaande reizen:

12 Juli 2021 - 22 Juli 2021

Samen naar Finisterre

10 Juni 2021 - 10 Juni 2021

Kamperen met kinderen/kleinkinderen

11 Juli 2020 - 30 Juli 2020

2020: Op reis in eigen land

09 Januari 2020 - 22 Januari 2020

Naar het dak van Afrika

29 Augustus 2019 - 10 Oktober 2019

Camino in Spanje

16 Juli 2019 - 06 Augustus 2019

Samen op pad in Noorwegen

30 Mei 2018 - 07 Juli 2018

Onderweg in Frankrijk

16 Februari 2018 - 05 Maart 2018

Terug in Georgiē

30 September 2017 - 11 November 2017

Loslaten

Landen bezocht: